Přeskočit na hlavní obsah

Rudá volavka- Jason Matthews

Tentokrát jsem si vybrala knihu, která není pro děti. A z těch "dospěláckých" není ani jednou z mého oblíbeného písečku. Tentokrát jsem chtěla vyzkoušet neprobádané vody žánru, který velmi těžce snesu ve filmovém zpracování, natož v knižním. No jo, chybička se jednou vloudila. Ale nelituji. Ačkoli během prvních stránek jsem prožívala něco jiného

Jak se to ale stalo? Za všechno může můj táta. Při nedávné návštěvě jsem s ním potřebovala trochu zabít čas a tak jsme se prošli mezi regály knihkupectví. A ležela tam ona. Všiml si jí a nadšeně začal máchat rukama, jak je moc super ten film, který podle ní natočili a jak to tam ta holka všem nandá a přečůrá spoustu soudruhů. A tak jsem si tuto knihu přála k narozeninám. Ovšem, čekání jsem nevydržela a v mezičase shlédla onen vychválený počin (až se mi otec dostane do ruky, tak mu rozpatlám zmrzlinu po obličeji, za ten šok). Většinu času jsem měla otevřenou pusu, nevěřící výraz se mísil se zděšením, že toto je zkrácená verze těch 480ti stránek, které mi leží u postele (kdy jsem naposledy přečetla knihu nad 300 stran?!). A samozřejmě občasný náznak vzteku na sebe, protože přát si zrovna tohle byla pěkná hovadina. Čímž se dostávám k tomu, jak nízké očekávání jsem v případě této brožované knihy měla- což ji asi zachránilo, protože už mě mohla jen překvapit.

Vyrazila mi dech. Svojí citlivostí, stručnými popisy a logikou, jakou postavy reagovaly. Autorem knihy je bývalý agent CIA v důchodu, takže při čtení nemáte pocit, že se vás někdo snaží oblbnout naivní báchorkou, kterou si vycucal z prstu a neví, o čem mluví. Ví, proto mě nadchl nadhled a věcnost, se kterou se drží hlavní linky. Bavila mě také krátká shrnutí životního příběhu vedlejších postav, když se začlenily do děje (což mě fascinuje už od Stoletého staříka a vůbec mě to nerozptyluje). Dominice jsem velmi držela palce a trnula jsem, kdykoli dostalo její sebevědomí a sebeúcta facku. Bylo mi smutno z popisu života v Rusku. A z přístupu k lidem. Když si zvyknete poslušnost získávat zlomením ducha. Kohokoli. I vlastní neteře. Ponižovat, tlačit, vyhrožovat, přetvařovat se a úspěchy jiných prohlašovat za své. Obdivovala jsem Dominiku za její vzdor, který si hluboko v sobě chránila. Navzdory všem kratochvílím, do kterých ji strýček Váňa poslal. Ano, romantická zápletka byla možná slabší. Ale vzhledem k tomu, že "škola pro volavky" měla svým průběhem za úkol sex naprosto oprostit od citů a svádění probíhalo zcela bez romantických účelů, je vůbec s podivem, že jednou za život potkala (po výcviku) někoho, s kým zapomněla na sváděcí techniky a návody vtloukané do hlavy a prostě vnímala sebe a jeho.

Takže kniha dopadla nad moje očekávání. Navíc- jak to Viktor Dyk řekl jako majitel knihkupectví v Ženách v pokušení- "kuchařky a sex se prodávají nejvíc", na konci každé kapitoly si můžete přečíst stručný postup na přípravu jídla, které v kapitole někdo jedl/vařil/koupil. Asi Dyka pan Matthews slyšel a úspěch si takto pojistil ;-)

Pokud ale pochválím knihu, tvůrce filmu bych místo gratulací nejraději popadla za vlasy v temeni a opakujícím se pohybem dopředu a dozadu jim poděkovala, že zpackali tak pěknou knihu. Možná o desku stolu nebo futra. Všechno je jinak. Zápletka, konec, snad dokonce i místo. Zatímco vás film drží v napětí, kdo že je ten informátor CIA z SVR a zjistíte to až na konci, v knize si to přečtete hned na třetí straně. Zatímco ve filmu Dominika přečůrá a potrestá strýčka Váňu, kniha nedopadne zdaleka tak vyčůraně, hlavně pro strýčka. Zatímco ve filmu dokumentují z Dominičina výcviku pouze část ze "školy pro volavky" (a dělali z toho slušný drama), ani je nenapadlo zmínit, že Dominika prošla před školou ponižování i normálním výcvikem agentky v šifrování, ztrácením se v davu, sledováním nebo pamatování si. Řekněme si rovnou, že knihu film netrumfne a podívejte se na něho spíše až po přečtení.

Ačkoli jsem zvolila žánr, ve kterém jsem nováčkem, jsem ráda, že to byla právě Rudá volavka s Dominikou Jegorovovou v hlavní roli. Knize připisuji **** z pěti, plusy za rovnoměrné tempo, čtivost i realistické nahlédnutí do životů mužů a žen s povolením zabíjet, svádět a hrát na hraně. Za rozumnou cenu v Megaknihách, kterým děkuji za pěkný dárek k narozeninám. 

Komentáře