Přeskočit na hlavní obsah

Žena filmového kritika- Žena

Stejně je zvláštní, jak se lidé a život v páru mění. Vlastně o tom přemýšlím víc teprve pár dnů, od momentu, kdy jsem napsala příteli, se kterým jsem dlouho nebyla v kontaktu. Naše životy se během odmlky změnily, on se čerstvě oženil a já čerstvě vystřízlivěla (ale ne z manželství, nebojte, tam iluze nemám už dávno). A žena filmového kritika to také neměla (a jistě nemá ani teď) lehké.

Sice vrána k vráně sedá, ale protiklady se přitahují. Sice nás v páru spojují city, zážitky a podobný pohled na (pro nás) důležité věci, ale protože (naštěstí) nejsme stejní, někdo je v páru prostě ten výřečnější, manuálně zručný, chytřejší, vtipnější, svobodomyslný, nebo naopak mlčenlivý, trochu nešikovný, střelenější, podivínský, upnutý, přemýšlivější a další ty věci, které úplně nemusíme chápat, ale prostě je bereme jako součást toho celého balíčku, které má jeho/její osoba a svým způsobem je milujeme, i když je neumíme úplně pochopit, uchopit a někdy nás prostě štvou. Ale protože se milujeme a chceme pro toho druhého jen to dobré (a přiznejme si, i pro sebe, protože "tvoje neštěstí je moje neštěstí") podporujeme se v těžkých situacích, ve změnách práce, adresy, vesnice za město nebo města za vesnici. A tak není nic divného, když se po letech práce v jednom oboru muž/žena rozhodne pro změnu a vpluje do oboru jiného, kde se cítí šťastnější. A tak se třeba i váš muž může (s nadrůměrnými vyjadřovacími schopnostmi a přehledem v oblasti kinematografie) stát třeba přispěvatelem do časopisů o umění, navštěvovat filmové festivaly a být... (chvíle napětí)... Filmovým kritikem.

Autorka knihy původně psala blog, jehož obliba se tak znásobila, až své zápisky vydala knižně. A tento tištěný počin ilustrovaný ToyBox (kresby jsou krásně realistické a modré) byl nominován letos na cenu Magnesia Litera. Příhody jsou popsány jednoduše a opravdu vtipně zachycují denní realitu ženy na mateřské, která svého muže podporuje a sleduje s ním roztodivné filmy z různorodých končin, které bych si snad osobně i milionkrát raději nechala ujít a do toho píše tento blogový deníček. Úplně reálně vidím mnoho situací, které chápu, ačkoli můj muž je relativně "normální" a rozhodně neupíjím během čtení čaj, kterým bych si v další vteřině poprskala stránky. Proto radím: pokud váháte s koupí knihy, podívejte se na facebookové stránky a knihu si objednejte o pár hodin později. Já si ji vybrala k svátku a nelituji, ačkoli jsem neznala ani blog, všimla jsem si jí mezi nominovanými knihami.

A jak si třídím myšlenky, říkám si, že je úplně jedno, na jaké bázi váš vztah je. Jestli jste romantici a pějete si pod okny árie nebo jestli jste spolu déle, nejste tak úplní romantici, ale vaše krásné společné chvilky jsou prostě jako malé korálky a jednou za čas prostě vystoupíte ze stereotypu a uděláte si hezky, i bez hromady svíček a gest. Je to prostě fuk. Buďte spolu a buďte šťastní, tečka.